Om du någonsin har fallskärmshoppat och fått den där hjärtat i halsgropen-känslan, så vet du hur det känns att spela Omaha Hi (Pot Limit Omaha/PLO)! Detta spel har stora potter, stora händer vid visningen och ännu större dragningar. Sammy Farhas berömda citat, "Let's gamble … " sammanfattar denna pokergenre ganska bra.

Men innan du plockar upp din bankrulle och dumpar den på närmaste öppna bord på 888poker, bör du bekanta dig med reglerna och få lite tips om Omaha-poker. Att skapa händer är bra, men att vinna med dessa händer är en helt annan femma.

Då sätter vi igång!

Tips för Omaha-poker - de viktigaste komponenterna

För det första, i Omaha poker får varje spelare får 4 startkort. Om du tror att detta innebär ett spel med större svängningar, har du slagit huvudet på spiken. Detta faktum innebär också att den genomsnittliga vinnande handen i Omaha är mycket starkare än i Hold'em.

Här är anledningen: Varje hand består av 6 tvåkorts handkombinationer istället för endast en som i Hold’em. Det är lättare att hålla detta överskådligt om vi ger varje kort en bokstav. Det finns A-B, A-C, A-D, B-C, B-D och C-D-kombinationer med 4 hålkort i Omaha. Med 2 startkort i Hold'em är kombinationen bara A-B.

Antalet handkombinationer är också en stor anledning till att det är viktigt att lära sig grundläggande strategier och tips i spelet. Att händerna kan sättas samman på så många sätt kan vara förvirrande. Följande Pot-Limit Omaha Pokertips är utformade för att göra det tydligare och ge rätt verktyg för att njuta av spelet medan du tar hem pottarna.

1. Starthänder

En av de största läckorna i en Pot Limit Omaha-spelares spel är att övervärdera starthänderna – särskilt händer som K-K-x-x. Stora mörkpar i Omaha-Hi är mycket svagare än i Hold'em. På Hold'em-listan över de bästa starthänderna är mörkkungar nummer två i rang.

En snabb titt i listan nedan över bästa händer i PLO kan vara en stor överraskning. Japp, Cowboys är bara åttonde i rang – och de är dubbelsvitade med Q-Q kickers.

I själva verket är Omaha ett dragspel och ett ensamt par i ess räcker helt enkelt inte ...

Ta en titt på den här topp tio-listan över de bästa starthänderna:

    1. A A K K – dubbelsvitad
    2. A A J 10 – dubbelsvitad
    3. A A Q Q – dubbelsvitad
    4. A A J J – dubbelsvitad
    5. A A 10 10 – dubbelsvitad
    6. A A 9 9 – dubbelsvitad
    7. J 10 9 8 – dubbelsvitad
    8. K K Q Q – dubbelsvitad
    9. K Q J 10 – dubbelsvitad
    10. K K J J – dubbelsvitad

Många PLO-superfans kan inte förmå sig att kasta några ess. De spelar dem från i stort sett vilken position som helst – och till river, oavsett konsekvenserna. Dock är inte alla ess skapade lika. Visst, ess är en stor hand i de flesta former av poker, inklusive Omaha. Men man bör leta efter ess som parar ihop dem med kort som kan skapa stege eller färg. Så om du inte får in ett set kan du fortfarande skapa en vinnande hand.

Tänk på att motståndarna mest sannolikt kommer att dra. Så om du befinner dig i en flervägspott på ett bord med 10 s-9d-6h-4c och allt du har är ess, kan du överväga att kasta korten.

2. Draghänder

den gyllene regeln för drag i PLO är att ju fler motståndare det är i en hand, desto mer du ska dra på absoluta nuts.

I Hold’em får du två grundläggande dragningar, färg och stege. I Omaha har du samma dragningar, men eftersom varje spelare får 4 kort att välja från kommer det massor av färger och stegar. Du kan kasta vanliga 9-out färgdragningar och 8-out stegdragningar rätt ner i avloppet.

Låt oss till exempel säga att du har en starthand som 9s-8d-7s-6d. Floppen ger 5d-3d-6h. Om du i Hold'em har en hand som 8d-7d har du 8 outs till att skapa din stege och ytterligare 7 (inte inkluderade i steg-outs) till att skapa färgen. Det blir totalt 15 dragnings-outs.

I PLO har du 4,7,8 eller 9 till att skapa stegen. Dina steg-outs är: 4 x fyror, 3 x sjuor, 3 x åttor och 3 x nior, totalt 13. Du har dessutom ytterligare 6 kort (inte inkluderade i steg-outs) till att skapa färgen. Det blir totalt 19 dragnings-outs!

Det är här det kan bli lite jobbigt. I flervägspotter är färgen mest troligt död. Någon har en bättre dragning. Och om en 7:a kommer på turnen och sedan en 8 faller på rivern, så kan din stege klås av en bättre hand. I detta fall, 10-9.

Denna draghand är dock ganska stark, när du har fixat stegen. Du måste bara vara försiktig med större färgdragningar och kort som kan sabotera en färdig stege.

3. Wraps

Som du redan har sett är det draghänder som styr spelet i PLO. Det har faktiskt praktiskt taget fullständig dominans! Särskilda dragningar, som kallas "wraps" är vad Omaha-Hi-spelarna lever (och dör!) för.

Så vad exakt är "wrap-händer"?

Låt oss titta på ett exempel. En starthand som 10-9-6-5 på floppen har 8-7-3 regnbåge mycket fler outs än den vanliga Hold'em stegdragningen. Det finns faktiskt 20 kort som kan göra spelaren lycklig!

Ta en titt:

  • 4 x fyror, som är lika med 4 outs skulle ge spelaren en stege med 8 högt
  • 3 x femmor, som är lika med 3 outs skulle ge spelaren en stege med 9 högt
  • 3 x sexor, som är lika med 4 outs skulle ge spelaren en stege med 10 hög
  • 3 x nior, som är lika med 4 outs skulle ge spelaren en stege med 10 högt
  • 3 x tior, som är lika med 4 outs skulle ge spelaren en stege med 10 högt
  • 3 x knektar, som är lika med 4 outs skulle ge spelaren en stege med knekt högt

Så en wrap betyder helt enkelt att en spelare har en stege som är "omsluten" i bägge ändar. Många wrap-händer har färre outs än våra tidigare exempel. De kan dock fortfarande vara mycket starka, särskilt mot ett enda par eller till och med två par.

Nedan är några exempel på start-wraphänder och deras möjliga antal outs.

Starthand Flopp Antal outs Dragningstyp
9-8-6-5 K – 7 – 4 13 13 kort-wrap
10-9-6-2 A – 8 – 7 17 17 kort-wrap
10-9-6-5 A – 8 – 7 20 20 kort-wrap

Ha i åtanke att när ett färgdrag är möjligt, måste du vara försiktig med dragning till stegar. I flervägspottar på ett färgbord kommer det alltid att finnas någon i handen med den dragningen.

Dessutom är det bäst att dra till toppen av en stege. Du måste vara mycket försiktig när du spelar små wrap-dragningshänder som 5-6-7-8. En 7-hög nut-stege på turnen kan snabbt gå upp i rök på rivern om 9 eller 10 faller.

4. Spela stora

Har du någonsin fått dina ess knäckta i ett No Limit Hold'em-spel? Förbered dig på att få dem knäckta på löpande band i PLO. Mörkpar, till och med ess och kungar reduceras ofta till en våt fläck i Omaha. Med 4 startkort och flera steg- och färgdragskombinationer som de möjliggör finns det minst sagt gott om sätt att klå stora par.

Det finns dock sätt att spela dina stora mörkar och vinna. För det första måste du börja med premium-stora kort. Dina ess ska vara dubbelsvitade (för nut-färgdragningar) och/eller paras ihop med andra stora kort (t.ex. K-Q-J-10 för Broadway-dragningar). Dessa kickers kommer att tjäna som en back-up om du inte får ett set på floppen eller the big full.

  • Pre-flop-spel

    Ess än ändå ess och har sin plats i PLO. Med starka ess bör du nästan alltid höja eller 3betta. Du vill få valuta för din hand och ändå få bort några av de riktiga skräphänderna från potten. Om du floppar en stark dragning, smäll på. Förhoppningsvis kommer din motståndare vara på samma färgdrag, men bara du dra till nuts!

    Med svagare ess kan du, när du inte är i position, limpa eller syna en liten höjning. Om du floppar ett set kommer motståndarna att bli tagna på sängen. Om det finns mycket action före floppen kan du även kasta en hand som Ad-Ac-7s-2h. Med all sannolikhet är resterande 2 ess i leken döda. Såvida du inte floppar ett, är även din hand är förmodligen död!

  • Post-flopp-strategi

    En flopp med mycket dragningar, som du inte har en del av med ditt stora par, bör behandlas med silkesvantar. Om du var höjaren behöver du inte alltid c-betta och bygga en stor pott för dragningarna i handen. Detta spel är så olikt Hold'em-strategi. I flervägspottar är det mer än troligt att, på ett bord med 8-7-3, någon har en 10-9 eller 6-5 på hand.

    Du måste fortfarande vara försiktig. PLO-spelare kan vara duktiga! Om du misstänker att din motståndare har ett överpar, precis som du, på en bord som det ovan - ta dig an dem. En check-höjning kan resultera i en fold snabbare än du kan säga "Jack Robinson"!

I slutändan är PLO ett spel av dragningar. Om dina stora premiumpar inte floppar en dragning, så bör du nog kasta korten, check-folda eller springa mot dörren ...

5. Använda din position i PLO

När du spelar PLO, kan du använda din position på 2 huvudsakliga sätt för att bygga en pott och kontrollera en pott. Genom att lära dig att bemästra båda färdigheterna kan du bygga upp din bankrulle och styra svängningarna.

  • Bygga en pott

    När du floppar en mäktig 20-out wrap-dragning vill du få så många av dina marker i potten som möjligt. Du krossar i stort sett vilken annan hand som helst, och ju mer pengar du kan få in i potten, desto bättre.

     

    Om du inte är i position och står emot en satsningsglad spelare, så använd dig av checkhöjning. När du är i position med en stor dragning och möter en satsning kan en delikat potthöjning smaka gott.

  • Kontrollera en pott

    Det är mycket enklare att kontrollera storleken på en pott när du är i position. På dragningsbenägna bord är din tidiga position ute efter att checkhöja dig. Gå inte på det. Ta turnkortet gratis och se om din hand förbättras (eller att deras inte förbättras). Turna ditt set så är du med i loppet. Deras dragning är hästlängder bakom och tappar fart.

     

    Spel när du inte är i position kan vara lite knivigare. På ett torrt bord finns inget behov av att satsa potten. Men du bör ändå försöka sända meddelandet "Jag vet att jag kommer att besegra er". Vissa spelare kommer att syna med ett mellanpar eller till och med 3 kort till en dragning med förhoppning om att turnen blir något särskilt.

     

    Se upp för dessa passiva runner-runner-beroenden. De kan (och kommer att) ta hela din markerstack med ett löjligt botten-tvåpar på rivern. De kommer troligen inte att kasta korten inför din satsning, men de kommer heller inte att höja. Om de inte gör ett bra andra par blir du belönad. Om de gör ett svagt tvåpar kommer de inte att satsa, och du behöver inte förlora fler marker.